MozartLateNight: a Magyar Állami Operaház előadása a Zeneakadémia közreműködésével
„Nemcsak a Zeneakadémia, hanem a hazai operajátszás történetében is mérföldkő volt a 2012-i operavizsga. Hosszú idő után ismét a pesti, Andrássy úti palotában vizsgáztak a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem opera-tanszakának hallgatói az Operaház zenekarának közreműködésével. A vizsgaprodukciót megnyitó beszédében Marton Éva külön kiemelte: nélkülözhetetlen az Operaház és a Zeneakadémia együttműködése.
A kooperáció soron következő állomása a MozartLateNight bemutató, amely igazi kuriózumként este tízkor kezdődik a Zeneakadémia kistermében – jelentette be Ókovács Szilveszter főigazgató a premier előtt, amely vitathatatlanul teljesen új színt hoz az Opera kínálatába.
A dán bölcselő, Kierkegaard nevezte az érzéki zsenialitás zeneszerzőjének Mozartot, s bár a kifejezést a Don Giovanni kapcsán használta, az érzéki zsenialitás a teljes életműre érvényes. Az Opera produkciójában frivol színpadi egységgé áll össze néhány kevéssé ismert Mozart-kompozíció: az énekesnők versengését karikírozó ifjúkori daljáték, A színigazgató, valamint az éjszaka jótékony leple alatt egymásra találó szerelmesek legsajátabb műfajának képviselője, a Hat noktürn. A késő esti előadás 18 éven felülieknek szól, tekintettel arra, hogy az alkotók, Szarka János rendező és Menczel Róbert díszlet- és jelmeztervező a Mozart-zenében rejlő érzékiség maximális kibontására törekszenek. És ami az érzékiséget illeti: van mit kibontani Mozart zenéjéből, ezúttal Oberfrank Péter irányításával.
A stand-up comedy világában és íróként is ismert Litkai Gergely által abszurd komédiává rajzolt történet akár egy mai szappanoperában is megállná a helyét: fiatal énekesek vetélkednek magánéleti félreértések és komikus szituációk közepette, miközben az örök kérdés is téma: vajon a darab megrendelője – azaz a szponzor – mennyire szólhat bele a művészet magasztos kérdéseibe?
A megrendelő végül dönt: Mozart Hat noktürnjének erotikus előadását kéri a társulattól – ez eredetileg egy dalciklus, amely szerelem hat stációját mutatja be –, a társulat pedig teljesíti a kívánságot az este második felében. Hat éjszaka története, hat háromszólamú dalban, miközben az énekesekhez két táncospár is csatlakozik.
Az Operaház először mutat be kamaraprodukciót a frissen felújított Zeneakadémia Solti György-termében. A régi szépségében helyreállított, 300 fős, karzatos kisterem valaha az operaszak otthona volt: most felújított színpadával, zenekari árkában újra azzá lesz, és kamaraoperai előadásokat is befogad. Az Opera, mint a Zeneakadémia stratégiai partnere, minden évben élni kíván a lehetőséggel, és különleges kamaraművek különleges interpretációjának sorozatával készül nézői elé.
Mozart: A színigazgató
SzivessynéSándor Brigitta: Sáfár Orsolya
Szendy Silver: Puja Andrea
Madár Károly: Mukk József
Bari Antal: Busa Tamás
Mozart: Hat noktürn
Szoprán: Sáfár Orsolya, Puja Andrea
Tenor: Mukk József
Basszus: Busa Tamás
Karmester: Oberfrank Péter
Magyar szöveg: Litkai Gergely
Díszlet- és jelmeztervező: Menczel Róbert
Rendező: Szarka János
Előadások: február 8., 11., 13., 16., 19., 22., Zeneakadémia,Solti GyörgyKamaraterem