Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma vasárnap van, 2024. május 19. Az év 140. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 739422. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Újabb kortárs magyar fotoművészeti rekord: 2,2 milliót adtak Friedmann Endre Szerelem című képért

Újabb kortárs magyar fotoművészeti rekord: 2,2 milliót adtak Friedmann Endre Szerelem című képért
Infovilág

Friedmann Endre: Szerelem.A másik, az itthon maradt Friedmann, Endre az múlt 60 év  Magyarországáról tudósított: legrangosabb díjai: 1974: World Press Photo aranyérem; 1976: Balázs Béla-díj; 1987: Rózsa Ferenc-díj; 2006: Táncsics Mihály-díj. 1963-ban megnyerte a kölni Fotokina nagydíját a «Szerelem» című képével, amely most árverési rekordot ért el. Mellette még két kompozíció szerepelt a Kieselbach-aukción: a «Hordár targoncával» című kép leütési ára 340 000 Ft lett (jutalékkal együtt 408 000 Ft), a «Hölgyek a Gundelban» pedig 260 000 Ft (jutalékkal együtt 312 000 Ft). Magyar Ádám «Városi átjárók» című különleges alkotása 1 100 000 forintos leütési árat ért el (jutalékkal együtt: 1 320 000 Ft), Lábady István «Polaroid akt» című, 1996-i egyedi alkotásának 850 000 forint lett a leütési ára (jutalékkal együtt: 1 200 000 Ft).

Történeti fotóművészet: Martin Munkacsi és André Kertész sikere

Martin Munkácsi pályája Berlinből, az Ullstein-lapok szerkesztőségéből New Yorkig és a Harper’s Baazar-ig ívelt, sőt Henri Cartier-Bresson és Richard Avedon is mesterének tartotta. A Kieselbach Galéria fotóaukcióján két Munkácsi-kompozíció is szerepel, amely azért különleges, mert 1963 után az életmű egy része elveszett és nagyon kevés vintázs nagyítás (valamely szerző negatívjáról készült olyan kópia, mely az első nyilvánosságra hozatal időszakában készül és azt a szerző készítette, vagy valamilyen formában [aláírás, cégjelzéses paszpartu, cimke, pecsét stb.] hitelesítette) maradt meg. Ez a két fotóriport azonban – Urbach László motorversenyzőről készült 1927-ben és 1928-ban – eddig egy fiók mélyén rejtőzött, így még külföldi múzeumokban is kincsnek számítana. A 2006-i hatalmas retrospektív Munkácsi-kiállításra a berlini Martin Gropius Baunak mindössze 300 vintázs fotót sikerült összegyűjtenie. Nem csoda, hogy a fotók leütési ára 600 000 és 420 000 Ft (jutalékkal együtt 720 000 és 504 000 Ft) lett.

André Kertész «Melankolikus tulipán» című 1939-i, emblematikus képének későbbi nagyítása 1 200 000 forintos leütési árat ért el (jutalékkal együtt 1 440 000 Ft), vintázs «Női portré» című 1928–29-i képe pedig 900 000 forintért kelt el (jutalékkal együtt 1 080 000 Ft).

A Kieselbach Galéria 2005 óta minden évben megrendezi a Deák Erika Galériával együtt a Bátor Tábor Alapítványt segítő kortárs aukciót. Az árverés egyszerre segíti a Bátor Tábor alapítványt és a magyar kortárs képzőművészetet is, eddig több mint 100 milliós bevételt eredményezve. A Kieselbach tavaszi festményaukcióján szereplő 241 leütési árának összege 1 milliárd 27 millió 250 000 Ft volt, vagyis jutalékkal együtt 1 232 700 000 Ft volt.

Tavaly tavasz óta ez a harmadik Kieselbach-fotóaukció, az első fotóárverés óta megkettőződött a forgalom. Az első fotóaukción, 2007. május 19-én (André Kertész művészete) Magyarországon is hozzájárult ahhoz, hogy a fotográfiát műtárgyként ismerjék el. A «Párizsi iskolaudvar» című alkotás 3 millió forintos leütési árával (jutalékkal együtt 3 600 000 forint) a Magyarországon legdrágábban eladott fotó lett akkor. A novemberi fotóaukció még nagyobb sikert hozott: több mint ötmillió forintot fizettek André Kertész «Újságárusnál» című munkájáért. A legdrágábban eladott kortárs magyar fotó rekordja is akkor született, 1 800 000 forintot adtak Tóth György «Lolitájáért».

Fotóaukció: stratégiai döntés

Kieselbach Tamás és Einspach Gábor fontos stratégiai döntést hozott azzal, hogy az aukciós tevékenységet a fotóművészetre is kiterjesztette a galéria, és Kincses Károly fotomúzeológust is megnyerjék az ügynek. A döntésnek két, egymással szorosan összefüggő oka van.

Az egyik az, hogy a magyar festészet tekintélye külföldön elérje a világhírű magyar fotó (Brassai, Capa, Kertész, Moholy, Munkácsi) presztízsét.

A második az, hogy a fotóművészet legalább olyan ismert és elismert legyen itthon, mint a festészet, és ugyanúgy műtárgyként gyűjtsék, mint külföldön (a festészet elismertségéhez a Kieselbach Galéria az elmúlt tíz évben kiadványaival, kiállításaival, aukcióival és a több mint húszezer képet bemutató internetes oldalával járult hozzá).

A kortárs fotóművészeti alkotásért fizetett abszolút rekordár 3,3 millió dollár. Andreas Gursky 2001-ben alkotott «99 cent Dyptichon II.» című képe kelt el ennyiért 2007. februárban a Sotheby’s aukciósháznál.
A kortárs fotóművészeti alkotásért Magyarországon fizetett legmagasabb árat Tóth György Lolitája érte el szintén a Kieselbach aukción. Ezt döntötte meg most Friedmann Endre «Szerelem» című alkotása, amelyért 2 640 000 forintot fizetett ki az új tulajdonosa.

Címkék